Interview Willem van Doorn

Eigenaar groentenzaak die nu levert aan bewoners Egelantier

Soms loont het als je moppert, soms groeit een moppertje uit tot iets moois. Dat gebeurde bij het woonzorgcentrum  De Egelantier in Hilversum

Het begon in feite een jaar of vier geleden. In een aantal woonzorgcentra werd het interne winkeltje gesloten. Te duur. Te weinig personeel. Dat betekende wat voor veel bewoners: geen vers fruit meer, geen loopje, geen praatje. Willem van Doorn, Gijsbrecht Groente en Fruit, hoorde die klacht en deed er wat mee. Elke vrijdagochtend staat werknemer Erik van Gameren er met zijn groente- en fruitkraam. Dus: het verse fruit was gewaarborgd, maar ook het loopje en het praatje. Willem van Doorn leverde tevens verse kant-en-klaar maaltijden die dagelijks heel vroeg in de ochtend, in zijn Gijsbrechtwinkel worden gemaakt: zuurkoolstamp in de winter, asperges in mei.

Dat was stap 1.

Stap 2 begon ook met wat gemopper. De warme maaltijden. Anke Goedhart, locatie-manager, hoorde dat de warme maaltijden te flauw waren, te gaar. Bovendien in Wychen, dus ver weg, werden bereid. Anke: “Ik hou ervan om vooral lokale ondernemers te supporten. Omdat het voor iedereen, dus ook voor ouderen, belangrijk is, gezond en vers te eten, nam ik contact op met Willem van Doorn.”

“Willem, jouw kant-en-klaarmaaltijden vinden gretig aftrek. Luister, wij hebben hier een prachtige, nauwelijks gebruikte keuken,. Wat, als jij nu hier elke dag komt koken. We hebben niet veel geld, maar wel veertig bewoners die graag gezond willen eten, en bovendien wonen er nog meer mensen in en rond ons huis, die het fijn vinden om in onze brasserie C’est la Vie, hun avondmaaltje te nuttigen. Wat kunnen wij voor elkaar betekenen?”

Willem, zoon uit en telersfamilie uit de buurt van Neerrijnen en de enige van de familie die een winkel is begonnen, dacht na en zei:  “Ik merk dat mensen het leuk vinden om fysiek naar de winkel te komen. Ze hoeven niet ver te lopen, ze kunnen zien wat ze kopen en ze ontmoeten elkaar. Bij mij staat de mens bovenaan, dan het gevoel en pas daarna de business, want ja, zonder business, geen winkel. Ik ging op Anke’s verzoek in, zag de prachtige keuken, en dacht: we gaan het gewoon proberen!”

Kobi, kok in dienst van Willem van Doorn, ging elke werkdag naar de Egelantier, kookte de maaltijd ter plekke en na ruim een maand bleek dat het concept aansloeg. Anke Goedhart had het maanden van te voren al aangekondigd, want ja, wij mensen houden niet zo van veranderingen. Ondanks een paar kritiekpunten (Anke: “daar luisteren we naar.  Wat we kunnen aanpassen, passen we aan”) bleek de actie een succes. Zo’n groot succes, dat ze ermee doorgaan.

Willem van Doorn en de zijnen zorgen voor het wekelijkse menu: “We koken zo gevarieerd mogelijk. Altijd met verse groente, groente van het seizoen, eens per week een aardappelgratin, in de winter erwtensoep. Omdat de een van pittig houdt en de ander niet, zetten we pittige kruiden op tafel. We horen graag waar de mensen zin n hebben. Sommigen zijn dol op stoofpeertjes, nou, daar houden we dan rekening mee.”

Anke vult aan,: “Robin, collega uit de zorg, houdt erg van met name Indisch koken. Dus eens in de twee weken veranderen we de Brasserie in Robin’s Restaurant. Dan staat er een Indische maaltijd op het menu.  Kobi kookt voor zes avonden en maakt één weekendschotel. Vrijwilligers zorgen twee keer per maand samen met Team Welzijn ook voor een “makkelijke maaltijd!”

Het nieuwe concept: koken in de toch al bestaande keuken, valt goed in de buurt. Als je van te voren reserveert, kun je mee-eten. Kosten: € 8,50 p.p.

Reserveren kan dagelijks vóór 11.3 uur via 035 – 7609406

Het experiment is cum laude geslaagd! Iedereen is blij:  Wim van Doorn en de zijnen,  De Egelantier en haar staf, de al dan niet vrijwillige medewerkers van de brasserie, in het bijzonder de meeste bewoners en langzamerhand ook mensen uit de buurt. Sterker nog, er gaan geruchten dat er meer woonzorgcentra hun al bestaande keukens weer in ere willen herstellen.

Dus: soms loont het als je moppert….