Bach, troost in barre tijden
Het is weer maart en de laatste muziekochtend van het seizoen gaat, zoals in de afgelopen jaren, over Bach. Bach is onuitputtelijk, Bach is troostend, opbeurend, vrolijk. Tijdens de afgelopen Bach-academie in Brugge heeft Claire Verlinden veel inspiratie opgedaan voor deze bijzondere muziekochtend.
Allereerst een werk dat vrij vertaald De kunst van het schrijven van fuga’s heet. Dat klinkt niet erg aantrekkelijk, maar wat een troostrijke muziek schreef Bach toch aan het einde van zijn leven. Omdat Bach nergens noteerde voor welk instrumenten deze muziek geschreven was, kunnen alle musici hier iets mee. Dat laat Claire ons horen. De Nederlandse Bach Vereniging uit Naarden heeft er een prachtig project van gemaakt.
Andere grote werken, zoals, de Goldbergvariaties, zijn echt bedoeld voor klavecimbel, hoewel we die ook heel vaak op piano horen. Zoals gespeeld door de beroemde Glenn Gould. Dat is dan niet de enige pianomuziek deze ochtend; ook komt cantate-muziek die bewerkt is voor piano aan de orde. Met Bach kun je eigenlijk alle kanten uit. Waarop je zijn muziek ook speelt, zeggen musici, muziek van Bach is gewoon goed.
Een compositie die nog nooit in de muziekochtend is geweest, heet het Magnificat. De Lutherse Bach schreef op de Latijnse tekst zo’n prachtige en opbeurende muziek, dat we vast en zeker neuriënd de zaal uitlopen. Troost door muziek in deze tijden, wat hebben we dat toch hard nodig.
- Datum vrijdag 1 en dinsdag 5 maart 2024, 10.30-12.30 uur
- Plaats Bibliotheek Hilversum
- Kosten € 6,00
- Aanmelden en kaartje kopen voor 1 maart 2024 kan hier en voor 5 maart 2024 kan hier of in het Senver-winkeltje in de bibliotheek op vrijdag tussen 10.30 en 12.00 uur.
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘Bach, in barre tijden’
- Bach – Die Kunst de Fuge: Phantasm
- Bach – Contrapunctus 1, Art of Fugue: Smalin
- Nederlands Bach Ensemble: Musici over Die Kunst der Fuge
- Bach – Die Kunst der Fuge BWV 1080 – Sato | Nederlandse Bachvereniging (volledige versie 1 uur 29 minuten)
- Tijdens de lezing zijn gespeeld de fragmenten:
- Contrapunctes 1: 0.00 – 1.36
- Contrapunctus 2: 3.39 – 5.50
- Contrapunctus 3: 7.20 – 10.16
- Chorale: 1.16.15 – 1.17.37
- Tijdens de lezing zijn gespeeld de fragmenten:
- Glen Gold: Die Kunst der Fuge
- When Bach Invented Swing 170 YEARS EARLY! Contrapunctus II from the Art of Fugue
- Knut Nystedt: Immortal Bach
- Bach – Goldberg Variations “Aria” met notatie
- Bach – Goldberg Variations ”Aria” Igor Levit
- Bach – Goldberg Variations Trio Quodlibet (volledige versie 44 minuten, tijdens de lezing is vanaf 39.38 gespeeld)
- Bach – Cantate BWV106 “Actus Tragicus” (Frans Brüggen) (volledige versie 21 minuten)
- Bach – Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106, Lucas & Arthur Jussen, John Storgård
- Bach – Magnificat BWV 243, Van Veldhoven | Nederlandse Bachvereniging (volledige versie 29 minuten)
- Tijdens de lezing zijn gespeeld de fragmenten:
- Openingskoor Magnificat: 1.00 – 1.59
- Aria (bas): Quiafecitmihi magna: 9.36 – 11.25
- Duet (alt, tenor): Et misericordia: 11.49 – 14.53
- Koor: Gloria Patri / Sicut erat in principio 27.35 – 28.29
- Tijdens de lezing zijn gespeeld de fragmenten:
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘Stabat Mater van ….Pergolesi?’
- Stabat Mater – PRJCT Amsterdam: Maarten Engeltjes (countertenor), Shira Patchornik (sopraan)
- Stabat Mater: Pater Innocenso Mondelli
- Stabat Mater van Josquin des Prez gezongen door Graindelavoix
- Stabat Mater van Pergolesi – volledige versie [39 minuten]
- in de lezing zijn het eerste deel [0:50 – 2:55] en het laatste deel (incl. Amen) [33:11 – 37:38] laten horen
- Johan Sebastiaan Bachs Parodie van Pergolesis Stabat Mater
- Luciano Pavarotti – Cujus animam – Live 1967
- Ode to Jacopone and Gregorian Stabat Mater (Iers)
- Stabat Mater: Antonio Vivaldi RV 621
- tijdens de lezing werden de fragmenten [0:00 – 2:53] en [13:20 – 16:07] getoond
- Sogno di Stabat Mater – Lera Auerbach
- Stabat Mater – Gli Angeli Genève: Arvo Pärt
- Sir Gilbert Levine conducts Gorecki Symphony 3, Mvt. 2
- (tijdens de lezing werd de uitvoering vanaf 2:50 gehoord)
- Stabat Mater: Alissa Firsova
- Stabat Mater door Wishful Singing met Kate Moore
- Ter afsluiting (nogmaals): Laatste deel van Stabat Mater van Pergolesi (incl. Amen)
The Ultimate Stabat Mater Website a musical journey through the ages van Hannie van Osnabrugge
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘Zangstemmen in opera en liederen’
- Thomas Oliemans over ‘Die Zauberflöte’
- Masterclass door Rosemary Joshua – Finding Focus [0:00 – 4:52]
- Masterclass door Rosemary Joshua – Building Trust [5:00 – 6:05]
- Masterclass door Rosemary Joshua – The Eureka Moment [6:53 – 8:18]
- Masterclass door Dietrich Fischer-Dieskau [1:02 – eind]
- Masterclass door Elisabeth Schwarzkopf [1:45 – 6:07]
- Long story short – uitleg verhaal over Carmen (kies Nederlands bij automatisch vertalen *)
- Anna Catharina Antonacci – Carmen
- Jessye Norman – Carmen
- Baroque opera battle
- Cecilia Bartoli – Vivaldi “Agitata da due venti”
- Gregorio Allegri – 10x best version of the top C
- Voices8 – Miserere Mei, Deus by Gregorio Allegri
- Bassen
- Sabine Devieilhe – Mozart: “Vorrei spiegarvi, oh Dio”
- Coloratuur (kies Nederlands bij automatisch vertalen *)
- Fonos Monteverdi
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘Berlioz L’Enfance du Christ, De kindertijd van Jezus‘
- Scène aux champs (21.04 – 35.53)
- L’Enfance du Christ (volledige uitvoering)
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘The Sacred Veil’ (De Heilige Sluier)
Het stuk heet The Sacred Veil, ‘De Heilige Sluier’ en is door Eric Whitacre gecomponeerd nadat de vrouw (Julie) van zijn vriend, moeder van twee kleine kinderen, was overleden aan kanker. Zijn vriend is de dichter Charles Anthony Silvestri. In de gesprekken tussen de mannen na het overlijden ontstond een soort herdenkingsproject, waarbij brieven, gedichten en aantekeningen uitgewisseld werden. En zo ontstond een ontroerend herdenkingsstuk van twaalf delen.
De naam van het stuk, De Heilige Sluier, verwijst naar het dunne weefsel tussen Leven en Dood, zo voelbaar voor mensen die hun geliefde missen.
- Lux Aurumque (Virtueel Koor)
The Sacred Veil (De Heilige Sluier) door Akademisk Kor Århus (Denemarken), tenzij anders vermeld.
(Door te klikken op de link wordt het betreffende deel geselecteerd. Na afloop gaat de film verder naar het volgende deel, tot het eind van de Youtube film.)
- Deel 1: The Veil Opens (De sluier opent zich)
- Deel 2: In a Dark and Distant Year (In een donker en veraf jaar)
- Deel 3: Home (Thuis) [Voces8]
- Deel 4: Magnetic Poetry (Magnetische poëzie)
- Deel 5: Whenever There Is Birth (Steeds bij geboorte) [ Umeri Drake University Alumni Choir, van 22:24 t/m 25:40]
- Deel 6: I’m Afraid W Found Something (Ik ben bang dat we iets gevonden hebben)
- Deel 7: I Am Here (Ik ben hier)
- Deel 8: Delicious Times (Heerlijke momenten)
- Deel 9: One Last Breath (Een laatste ademteug)
- Deel 10: Dear Friends (Lieve vrienden)
- Deel 11: You Rise, I fall (Jij stijg op, ik val)
- Deel 12: Child of Wonder (Kind van wonder) [Voces8]
- Eric over het ontstaan van The Sacred Veil
De Nederlandse tekst van De Heilige Sluier vind je hier.
Fragmenten die Claire liet horen in de lezing ‘Pelgrimsmuziek, Cantigas de Santa Maria’ (oktober 2023)
- Chant de Pèlegrin o Ultreia
- Camino – Nederlandse trailer
- Hymnus Peregrinorum: Compostela, Dum Pater Familias
- Codex Calixtinus – Dum esset
- Ad Mortem Festinamus
- Llibre Vermell. Jordi Savall
- Llibre Vermell de Montserrat
- Psallentes live
- Cantigas (verhalen uit Al-Andalus) – Capella Amsterdam
- Cantigas nr 100 – “Santa Maria Strela do dia”
- Cantigas nr 100 – Appollo’s Fire
- Cantiga nr 1 – “Des oge mais quer’ eu trobar”
- Cantiga nr 1 – Ensemble Alfonsí
- Cantiga nr 28 – “Todo logar mui ben pode”
- Micrologus
Fragmenten die Claire liet horen over cantates van Bach n.a.v. Bachfestival Brugge 2023 (Maart 2023)
- Welkom Bachfestival Brugge
- Interview dirigent Philippe Herreweghe
- JS Bach, Aria Cantate BWV 161: Komm, du süsse Todesstunde – Hanna Roos (Alt)
- JS Bach, Aria Cantate BWV 127: Die Seele ruht in Jesu Händen – Julia Doyle (Soprano)
- JS Bach, Cantate BWV 125: Mit Fried und Freud ich fahr dahin – Herreweghe (live)
- Brahms, ‘Warum ist das Licht gegeben’ – Cappella Amsterdam
- JS Bach, Motet BWV 227: Jesu meine Freude – Solomon’s Knot
- JS Bach, Motet BWV 147: Jesus bleibet meine Freude – Angela Hewitt (piano-transcriptie)
- Johann Christoph Bach, Motet: Fürchte dich nicht – Solomon’s Knot
- Sven-David Sandström, Fürchte dich nicht – Via-nova-chor München
- JS Bach, Motet BWV 229: Komm, Jesu, komm – Solomon’s Knot
- JS Bach, BWV 245: Mein teurer Heiland, lass dich fragen (Johannes-Passion [1725 version])- Solomon’s Knot
- Knut Nystedt/JS Bach: Komm, süßer Tod – Maulbronner Kammerchor
- JS Bach, Cantate BWV 6: Bleib bei uns, denn es will Abend werden – Van Veldhoven
- JS Bach, Aria 2 Cantate BWV 6: Hoch gelobter Gottessohn – Maarten Engeltjes
Fragmenten die Claire liet horen over de grote aria’s (Februari 2023)
- Wat is opera?
- Een introductie over zangstemmen
- Maria Callas – Casta Diva (Vincenzo Bellini)
- Dimitri Hvorostovsky – Pique dame (Pjotr Iljits Tsjaikovski)
- Jonas Kaufman – Nessun Dorma uit Turandot (Puccini)
- Anna Netrebko & Elīna Garanča – duet “Belle Nuit” (Barcarolle, Offenbach: Les Contes d’Hoffmann)
- Montserrat Caballé & Marilyn Horne – duet “Belle Nuit” (Barcarolle, Offenbach: Les Contes d’Hoffmann)
- La Traviata (Verdi) – Parigi, o cara (Gruberova, Shicoff)
- Introductie La Traviata (Verdi) – De Nederlandse Opera (zet ondertiteling aan)
- Luciano Pavarotti – Una furtiva lacrima (Gaetano Donizetti)
- Roberto Alagna & Bryn Terfel – “Au fond du temple saint” (George Bizet)
- Kristine Opolais – Rusalka / “Song to the Moon” (Antonin Dvořák)
- Nathalie Stutzmann & Orfeo 55 – Ombra Mai Fu (Georg Friedrch Händel)
Fragmenten Schotse en Ierse liederen (januari 2023)
- Tijdens de begrafenis van koningin Elisabeth II: Sleep dearie, sleep
- Tijdens de begrafenis van koningin Elisabeth II: One final lament
- Beatrixband Hilversum
- Willem Wever legt uit hoe een doedelzak werkt
- Danse (Manuscrit du Roi)
- Dark Piper
- Anúna: The First Day
- Anúna: Noël Nouvelet
- Felix Mendelsohn: De Hebriden
- Felix Mendelsohn: Schotse symfonie deel 2
- Belinfante Quartet: Schotse volksmelodieën
- Ludwig van Beethoven: Schotse liederen (Maarten Koningsberger)
- Gedicht van Robert Burns: My Heart’s in the Highlands
- Arvo Pärt: My Heart’s in the Highlands
- Drams Ceilidh Band: Strip the Willow
- The Dubliners: Molly Malone
- Daphne Kouwets over ‘jigs en reels’ op de viool (fiddle)
- Riverdance (promo)
- The Chieftans: March to Battle
- Dolan’s pub (Limerick, Ireland)
Fragmenten over kerstmuziek (december 2022)
- Hector Berlioz – Scène aux champs Uit Symfonie Fantastique
- Hector Berlioz – L’Adieu des bergers (uit L’Enfant du Christ – Groot Omroep Koor)
- Hector Berlioz – L’Enfant du Christ (volledige uitvoering)
- 4:34 – 5:20 Nachtwandeling
- 12:44 – 20:20 Herodus: Altijd deze droom
- 27:07 – 31:34 Waarzeggers
- 39:25 – 44:00 Engelen die waarschuwen
- 54:18 – 1:00:05 Le repos de la Sainte Famille
- 1:03:55 – 1:09:55 In deze immense stad
- 1:09:55 – 1:17:04 Entree
- 1:17:04 – 1:23:35 Trio des Jeunes Ismaëlites
- Engelbert Humperdinck – Hansel und Gretel
- Odetta Holmes – Mary has a baby
- Monniken van Svetogorskaya Lavra – In the Dark Night
- Franz Gruber – Stille nacht
Fragmenten over Hildegard van Bingen
Hoor hier een aantal van haar prachtige liederen: tekst en muziek van Hildegard zelf: